Ota ratkaiseva askel – lopeta tupakointi

Tupakoinnin lopettaminen on yksi parhaista asioista, mitä voit oman ja läheistesi terveyden hyväksi tehdä. Lopettaminen voi tuntua vaikealta, mutta sinä pystyt siihen, kun vain tosissasi tahdot. Retkahtamisistakaan ei kannata lannistua, sillä epäonnistut lopettamisessasi vasta, kun lopetat kokonaan yrittämisen.

Olisiko aika lopettaa?

Mikä motivoi sinua lopettamaan? Kenties haluat voida paremmin tai haluat lopettaa tupakoinnin läheistesi vuoksi. Videon tarina saattaa tuntua sinusta tutulta.

Apua ammattilaiselta

Nelinkertaista mahdollisuutesi onnistua

Tiesitkö, että sinulla on neljä kertaa suurempi todennäköisyys onnistua lopettamisessa, jos saat apua terveydenhuollon ammattilaiselta?

Tupakoinnin lopettaminen saattaa tuntua ylivoimaiselta tehtävältä, mutta se on parasta mitä voit itsellesi ja läheisillesi tehdä. Tehtävästä ei kuitenkaan tarvitse suoriutua yksin – kun käännyt terveydenhuollon ammattilaisen puoleen, sinulla on jopa nelinkertaiset mahdollisuudet onnistua.

Sähkösavuke

Mikä on sähkösavuke – ja voiko sitä käyttää tupakasta vieroitukseen?

Sähkösavukkeet (sähkötupakka tai e-savuke) ovat olleet viime aikoina paljon julkisuudessa. Vaikka niiden käyttö on vähäistä, myös Suomessa kokeilut erityisesti nuorten keskuudessa ovat lisääntyneet.

Suomalaiset viranomaiset eivät suosittele sähkösavukkeiden käyttöä. Sähkösavukkeiden laadullista turvallisuutta, eikä myöskään niiden tehoa ja turvallisuutta tupakoinnin lopettamisessa ole riittävästi osoitettu.

Lue lisää sähkösavukkeista

Miksi kannattaa lopettaa – Terveys

Savuttomana elät jopa 10 vuotta pidempään

Tupakointi vahingoittaa kehoasi lukuisin tavoin ja se aiheuttaa kolmasosan kaikista syöpäkuolemista. Karu totuus on, että tämänhetkisistä tupakoitsijoista jopa joka toinen kuolee tupakoinnin seurauksena, ellei lopeta.

Ainoa keino pienentää tupakan aiheuttamia vaaroja on lopettaa tupakointi. Mitä nopeammin pääset tupakasta eroon, sitä paremmat mahdollisuudet kehollasi on toipua ja sitä suuremmat edellytykset sinulla on voida paremmin ja elää pidempään.

Lue, kuinka tupakointi vahingoittaa terveyttäsi

Miksi kannattaa lopettaa – Seksi

Savuttomana pysyt vireämpänä myös makuuhuoneen puolella

Tiesitkö, että tupakointi vaikuttaa haitallisesti myös seksielämääsi? Tupakointi heikentää sekä naisen että miehen hedelmällisyyttä. Pitkäaikainen tupakointi heikentää verenkiertoa ja lisää miehillä erektiohäiriön riskiä.

Naisilla tupakointi puolestaan voi aiheuttaa seksuaalista haluttomuutta ja emättimen kuivuutta sekä aikaistaa vaihdevuosia.

Kun lopetat tupakan polton, huomaat vireystasosi nousevan verenkierron kohenemisen myötä.

Katso lisää lopettamissyitä

Tupakoinnin haitat maalattiin iholle savuttomuus­tempauksessa.

Lopettamismenetelmät – Apua ammattilaiselta

Nelinkertaista mahdollisuutesi onnistua

Tiesitkö, että sinulla on neljä kertaa suurempi todennäköisyys onnistua lopettamisessa, jos saat apua terveydenhuollon ammattilaiselta?

Tupakoinnin lopettaminen saattaa tuntua ylivoimaiselta tehtävältä, mutta se on parasta mitä voit itsellesi ja läheisillesi tehdä. Tehtävästä ei kuitenkaan tarvitse suoriutua yksin – kun käännyt terveydenhuollon ammattilaisen puoleen, sinulla on jopa nelinkertaiset mahdollisuudet onnistua.

Tutustu eri lopettamis­menetelmiin

Haluan lopettaa – Testaa

Testaa, kuinka riippuvainen olet tupakasta

Tupakan sisältämä nikotiini on riippuvuutta aiheuttava päihde, joka saa sinut haluamaan lisää tupakkaa. Tupakoinnista tulee myös nopeasti osa päivittäisiä rutiinejasi ja tavasta eroon pääseminen voi tuntua haastavalta. Kun tunnistat omat tupakointitapasi, sinun on helpompi valita itsellesi sopivin lopettamistapa.

Tee testi

Haluan lopettaa – Usein kysyttyä

Miten toimin tupakoivien läheisten läsnä ollessa?

Kun yrität lopettaa tupakointia, lopettamisesta kannattaa kertoa perheelle ja ystäville, jotta he pystyvät tukemaan sinua. Tämä koskee myös niitä ystäviä ja perheenjäseniä, jotka tupakoivat itsekin.

Sinulla on täysi oikeus pyytää tupakoivia läheisiäsi polttamaan ulkona tai toisessa huoneessa ja korjaamaan tupakkansa näkyvistä, jotta savukkeet eivät houkuttelisi sinua aloittamaan tupakointia uudestaan.

Hienotunteisuus on tärkeää, kun puhut lopettamisestasi ystäviesi kanssa. Haluat ehkä pyytää heitä osallistumaan elämänmuutokseen muuttamalla yhteisiä rutiinejanne. Tällä tavalla he voivat tukea lopettamisyritystäsi.

Usein kysyttyä

Haluan lopettaa – Usein kysyttyä

Miten muutan päivittäisiä rutiinejani välttääkseni tilanteita, joissa normaalisti tupakoin?

Ennen lopettamista sinun kannattaa miettiä sitä, milloin sinun tekee tavallisesti mieli tupakkaa ja miten tämä liittyy päivittäisiin toimiisi.

Olet ehkä tottunut polttamaan savukkeen aamuteen tai kahvin kanssa, aterian jälkeen tai ajaessasi autoa. Jos olet tietoinen näistä rutiineista ja tupakointitottumuksistasi, joidenkin tapojen muuttaminen voi estää sinua etsimästä vaistomaisesti tupakkaa näissä tilanteissa.

Usein kysyttyä